MENU BAR

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

♥ FOLLOW ME ♥

Monday, March 28, 2011

PENTiNG iSU KAD KREDiT


Rasanya rata2 daripada kita mmg memiliki sekurang2nya 1 kad kreadit kan???
Penting ke kad kredit nih? 
Pendapat aku kepentingan kad kredit ni biasa2 jek dan akan jadi berbalaoi jika kita bijak menggunakannya. Tapi sgt2 tak berbaloi klo biarkan hutang yang ada, menjadi bertambah dan bertambah jika hanya menyelesaikan bayaran minimum. Belumlagi isu klo reti guna xreti nak bayar.

Tak dinafikan seseorang itu boleh jadi muflis dengan hanya beban hutang kad kreadit. So, Bank Negara Malaysia (BNM) telahpun mengambil pendekatan yang terbaik untuk mengurangkan bebanan hutang tersebut. Telah diletakkan syarat-syarat tertentu k...

Antara syarat-syarat baru yang telah ditetapkan bagi pemilikan
kad kredit di Malaysia bermula 2011:

1. Bagi mendapatkan kad kredit baru
memerlukan had pendapatan minimum dinaikkan
kepada RM24,000 setahun. (Dulu RM 18,0000 jek)

2. Mereka yang berpendapatan RM36,000
setahun atau kurang, hanya boleh memiliki kad kredit
daripada dua pengeluar kad sahaja.

3. Bagi yang kini memiliki kad kredit lebih
daripada dua pengeluar kad diberi tempoh sehingga
akhir tahun ini (2011) untuk menentukan pengeluar
kad yang menjadi pilihan.

4. Bagi pemegang kad kredit yang dibatalkan, hutang tertunggak yang masih ada akan diberi tempoh masa sekurang-kurangnya dua tahun untuk diselesaikan.

5. Had maksimum kredit yang diberikan kepada pemegang
kad tidak boleh melebihi dua kali ganda pendapatan
bulanan mereka dengan setiap pengeluar. 
(kadang2 had kredit ni dulu mcm xmasuk dek akal. Tinggi kredit yang diberikan). Sbb tu ramai yangxmampu nak bayar kan??

6. Bagi mereka yang mempunyai baki hutang kad kredit
melebihi had maksimum kredit yang ditetapkan diberikan
tempoh penangguhan selama dua tahun untuk memenuhi
keperluan baru ini.

Ini adalah antara salah satu langkah BNM untuk
mengelakkan lebih ramai orang yang jatuh miskin
akibat hutang kad kredit yang tak mampu dibayar.

 p/s : Info ni aku terima dari email yang dikirim oleh seorang rakan.
p/s : Kad Kredit....seronok time guna...tapi pening time nak bayar..emmmm

♥♥ Jom sama2 klik2..u klik me, i klik u ♥♥

5 Kawan Yg Sudi Tinggal Jejak:

Aini Arif said...

kite ade bnyk bisnes kad hihi kad kredit xdak langsung

kAmi dAn mEreKa!! said...

hehe, kad kredit mmg menyusahkan la,
baik x payah wujud kad kredit lagi bagus, =)

Golden Rose said...

good info...thanks

♥sYiLaSyiRa♥ said...

Ko xpelah bisneswoman..kita klo ada bisnes kad mcm buang tebiat jek..hahaha

♥sYiLaSyiRa♥ said...

Kami dan mereka : Hahahha..marah mereka yg idup ngan kad kredit tu...tapi kdg2 betul juga kan mmg menyusahkan.

Golden rose : sama-sama...

♥ Jom Tambah Pendapatan Bersama HeartBeat - Just Klik² ♥

Sebelum tu korang klik banner kat bawah ni k...



Tutorial penuh untuk mendaftar HeartBeat korang klik kat bawah ni ok
http://syilasyira.blogspot.com/2011/02/tutorial-heart-beat-jom-tambah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...