MENU BAR

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

♥ FOLLOW ME ♥

Tuesday, July 5, 2011

MASALAH SEMBELiT


Mulakan entry dengan cerita sembelit..
Anak uolls ada atau pernah mengalami masalah sembelit tak???
Actually anakku Syira pernah juga sekali dua mengalami masalah tersebut. Tapi kali ni yang paling teruk. Nak menjangkau 3 minggu.
Dah bawa jumpa doktor, dah habis pun ubat yg doktor bagi. Keadaan still tak berubah.
Masukkan ubat dalam punggung pun dah 5x masuk. Syira mmg menagis teruk setiap kali nak masukkan. Punyalah payah sbb dikeraskan badannya. Pening aku.
Untuk pengetahuan uolls...Syira minum susu Lactogen yang sememangnya jarang² kanak² yang minum mengalami sembelit. Sebabnya susu Lactogen peroi dan halus.
Masa aku jumpa doktor, doktor pun pelik sbb katanya selalunya budak yang mengalami masalah sembelit budak yang minum susu Dumex. Pening aku tau.
Pengasuh pun pelik, sbbnya Syira mmg kuat minum air masak, sampai sekarang pun. Sebotol air yang aku bekalkan kadang² xcukup kat umah pengasuh..balik rumah pun bercawan² air masak diteguknya. Sebut pasal buah lagilah hantu Syira ni. Sgt² suka makan buah ikut perangai hubby. Kalau dapat makan pisang sesikat tu dier leh abiskan sehari.
Lepas jek aku perasan Syira payah membuang air besar, aku kurangkan susu daripada 4 kepada 3 skop. Aku dah bg makan pisang. Siap bawa ke rumah pengasuh lagi. Cari betik kat pasar malam xda, mber opis siap bawakan dari kebun maknya lagi. Tapi keadaan still macam tu.
Risau aku tau. Esok terpaksa bawa syira ke pakar kanak². Mudah² syira xda apa².


 - Siap ada bekalan air masak kat tangan -

 - Kipas mmg kena dekat ngan dia -


- Sempat lagi senyum -

Setiap kali Syira nak membuang mmg kesian sgt menengoknya. Aku pula macam nak nangis. Tapi antara sbb dier payah membuang sbbnya dia tak nak langsung mencangkung. Huh..jenuh aku ngan hubby suh cangkung...lagi teruk dia nangis adalah...

Anak² uoll pernah mengalami keadaan mcm ni x???

♥♥ Jom sama² klik²..u klik me, i klik u ♥♥

11 Kawan Yg Sudi Tinggal Jejak:

☀ Izzaty Hedry☀ said...

bkn bdk2 ja y jdi sis.. org tua pun ada mcm nie ..^.^..comel la ..

Cik Rose Cute said...

Pernah jugak yang sulong nama syira jugak hihihi...masa umur 1 tahun lebih memang susah nak berak tapi kalau bagi makan pisang dan kurangkan susu sikit baru okey...
Sekarang Umurnya dah nak masuk 5 tahun baru okey....Tapi memang kesian tau...siap punggungnya berdarah lagi huhuhuhu

akiratoriza said...

kekadang anak saya pun terkene sembelit ni,cuma tak penah berminggu2. rasa memang kene bwk anak ke pakar utk check apa yg patut.

p/s: jemput join GA saya. tq

Aleyn said...

Anak saya pun pernah kena tapi sekejap jer...dlm 2 hari gitu...saya kurangkan susu juga...pelas tu ok dah..

Tak taulah betul ke dak...tp org kata susu lactogen ni panas sket...ari tu anak saya minum dumex...lepas tukar Dutch Lady alhamdulillah...x pernah lg kena sembelit..

Semoga Syira cepat baik yer...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

harus rujuk pakar
sbb kdg2 bkn sbb pemakanan..tapi sbb ade maslah usus

mamalieyna said...

siannye syira..arif pnh masa bb jer, sbb minum lactogen, then stop..kejap jerlah..

nape ek, rujuk pakar la..tkt masalah usus cam mek rose ckp tu..apapun mintak syira kembali normal mmbuang yek~

Cik Rose Cute said...

SyilaSyira jom! join Contest

http://adyshariz.blogspot.com/

munna said...

anak munna pernah juga sembelit klu tukar susu ...tapi biasanya lepas masuk je ubat kat bon*** dah ok....

kakyong said...

anak2 kakyong penah juga sembelit, tp lepas pekena pisang @ betik.. depa okay..

kalo mcm ni punya kes.. memang elok bawa ke pakar.. sbb ade kes budak umur 6 tahun demam teruk gara2 sembelit.. bila doktor x-ray, tgk ade ketulan dlm usus..

semoga shira cepat baik... & hrp doktor dpt detect masalah dia..

klik Hb 1

ch@ said...

oni jarang kena sembelit, dia suka mkn buah. pastu kalau makan nasi kena berkuah. tapi kalau dia sembelit takla teruk, cuma tengok masa dia membuang tu dia teran cute je. kadang2 dia pegang dinding mcm org nk kena sebat tu, bawak diri jauh2. so tau la dia tgh membuang.

Bionic women said...

kesian syira....
tapikan manalah tau susu tu memang dah x sesuai ngan dia kot..huhuhu

♥ Jom Tambah Pendapatan Bersama HeartBeat - Just Klik² ♥

Sebelum tu korang klik banner kat bawah ni k...



Tutorial penuh untuk mendaftar HeartBeat korang klik kat bawah ni ok
http://syilasyira.blogspot.com/2011/02/tutorial-heart-beat-jom-tambah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...