MENU BAR

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

♥ FOLLOW ME ♥

Wednesday, September 21, 2011

MALAM RAYA YANG BUSY


Sepanjang bulan puasa aku mmg lemah sgt². Almaklum mabuk yang teruk sampaikan nak makan pun payah. Tapi sesampai jek aku kat kampung, lain pula ceritanya. Aku boleh makan semua benda walaupun lepas tu keluar balik. Tak kisah janji leh telan kan. Dan disebabkan kurangnya keletihan, aku buat keputusan buat kuih raya. Alhamdulillah dalam keadaan tak larat dapat juga 3 jenis yang mampu kubuat dengan pertolongan askar² yang dikerah. Kikiki

Aku berjaya buat Almond London, Cornflakes coklat ngan biskut Snow Flakes. Tapi tah kenapa yang ada cuma gambar almond london jek, tah sapa agaknya malaun yang padam gambar dalam kameraku entahlah..huhuhu

 - Almond London -

 - Coklat yang sedang dimasak -

Hasil buatan sendiri mmg berbaloi. Byk dapatnya. So, family aku leh makan sampai muntah..hahahha..Di samping itu juga sempat aku buat serunding daging. 1st time buat, dan rasanya lagi senang carik daging dari ayam. Lagi cepat dan mudah. Aku cuma sedia bahan ngan masak je, tapi yg tunggu sampai kering abah aku..hahahha...gila wei, klo aku nak kacau serunding tu sampai kering..dahlah aku ni spesis kering jek, mau pengsan kang klo buat sorg². Tapi dari penilaian aku, serunding tu lagi byk masuk mulut abah dari serunding tu dok dalam kuali..kahkahkah..

Mak aku plk, tak layan kami masak², yang dia tekun buat kuah laksa jek. Banyak tempahan tahun ni. Total semua dekat 100 kilo gamaknya. Sampai demamlah mak aku dibuatnya. Yelah bukannya laksa biasa tu, laksa beras yang perlu diuli sendiri dari tepung menjadi laksa. Tak masuk kuah lagi tu.

 - Mak aku yg dok sibuk, pembantunya adik aku, Syawal -

- Gila serabut rumah, nipun kami masak kat belakang, klo masak kat dapur, mau pengsan nak ngemasnya -

Dah bertahun menu hari raya umah family aku laksa beras...sekali arung jek buat untuk rumah sbb ramai sgt yang menempah

6 Kawan Yg Sudi Tinggal Jejak:

mamaarifakeemaisy said...

awal2 preggy mmg penat la bab2 muntah2 ni kan..lama2 ok..hu~

alahai dlm tak larat sempat buat kuih raya, best tu..eina failed bab2 kuih raya ni..hee~

ch@ said...

sabar eh, awal pregnant mmg mcm tu, gagah kan aje jgn dilayan sgt, tgk almond london tu terasa mcm nak mkn pula. hahaaa.

pandai syila buat kuih raya, raya thn depan kita order k ;)

Miss Sasu said...

penat tuh smpai 100kilo laksa nak kena buat .huhu

Masya said...

rindu nak makan laksa beras huhuhuhu.. mesti sedappkan...

Aini Arif said...

shilaaaa, nak resepi laksa tu bolehhh, sekali bgtau mane nak beli acuan buat laksa tu ekkkk, plissss sedap lah mak ko buatt

♥SyilaSyira♥ said...

mamalieyna :
ha'a mmg penat pun asik nak muntah je..letih rasanya

cha :
ala, kuih tu buat sikit² je cha..xpandai pun, tapi suka juga nak buat..

Pn Zana :
hahaha...mmg pun, sampai demam la mak membuatnya

Masya :
Datang kedah klo nak rasa..genti mak kita buat klo ko inform nak datang..hihihi

Aini :
Nak resipi je ke...pa kata datang Kedah, mak kita trus ajar ko..hahahha..genti pandai, tak pandai, mak kita bancuh ko..kikiki

♥ Jom Tambah Pendapatan Bersama HeartBeat - Just Klik² ♥

Sebelum tu korang klik banner kat bawah ni k...



Tutorial penuh untuk mendaftar HeartBeat korang klik kat bawah ni ok
http://syilasyira.blogspot.com/2011/02/tutorial-heart-beat-jom-tambah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...