MENU BAR

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

♥ FOLLOW ME ♥

Friday, April 9, 2010

Tauhu Sumbat


Kali ni aku masukkan cete masak-memasak plak. Resipi ni aku dapat masa tgk rancangan Nasi Lemak Kopi O..& disbbkan resipinya menarik trus je aku pi kedai mencari bahan2nya.

Antara bahan2nya :

- Bahan2nya simple jek -

1st sekali gorengkan tauhu dalam minyak yg panas, jgnla kodek kuat2..kang berderai plak tauhu tu k...dan hasilnya jdilah mcm ni..


2nd plak belah tengah tauhu tu dan keluarkan segala isinya untuk dibuat inti, masa ni kner wat penuh lemah gemalai. Klo korang korek isinya dengan kasar, terhasillah tauhu yg mcm aku wat ni...hehehe

- Tgk....terkoyak2 tauhu aku -

3rd korang pnaskan sedikit minyak dan tumiskan bwg putih sikit (miyak & bwg putih aku x letak dalam bahan2nya sbb itu benda asas kan) then masukkan ayam yang telah dicincang halus. Pas ayam tu dah separuh masak korg mskkan plak isi tauhu, cili merah yang dicincang ngan daun sup+daun bwg k...klo suka masukkan juga lada hitam dan putih bg wangi ..aku mmg suka tu...then gaul rata dan angkat...

- Hasilnya yg siap utk disumbat -

4th Bahan2 yang telah siap dimasak tu sumbatkan jek dalam tauhu yang telah diasingkan tadi dah hasilnya....


Dah siap sumbat kesemuanya, salutkan keseluruhan tauhu tu dengan telur yang telah dipukul utk digoreng (mcm wat bergedil). Pas dah siap goreng tu korang potong 2 bahagiah tauhu tadi tu agar terserlah isi dan luaran tauhu tu...

- Pas dah siap potong nampak la kecil2 ckit tauhu ni -

ok..siap sudah, dan masa utk dihidang dan sedap dimakan bersama sos pencicah atau bersama dgn nasi.

p/s : Suka sgt tgk rancangan masakan sbb selalu kehabisan idea utk memasak...

1 Kawan Yg Sudi Tinggal Jejak:

Masya said...

iyerlah x perasan.... mase ni xde blog lagi.. nape x pakai ikan, ikan lagi sdp tau sbb rebus jer..... lg berkhasiat... amik isi ikan lps tu campurkan lada hitam...

♥ Jom Tambah Pendapatan Bersama HeartBeat - Just Klik² ♥

Sebelum tu korang klik banner kat bawah ni k...



Tutorial penuh untuk mendaftar HeartBeat korang klik kat bawah ni ok
http://syilasyira.blogspot.com/2011/02/tutorial-heart-beat-jom-tambah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...